CA21b - Lancia LC2/85 - n.5 1st 1000 Km Spa 1985
The LC2 was created by Lancia to race in the Sport-Prototype category, according to the Group C regulations. It was engaged for the first time in 1983. Designed by Dallara, it was powered by a Ferrari engine, with head derived from 288 GTO; eletronics was highly advanced for that time.
The engine was a 3 liters V8 90°, liquid-cooled, with two turbochargers, that could work at a maximum pressure of 3 bars; the four valves per cylinder were driven by double over head camshaft. The maximum power was 840 hp at 7000 rpm. Both Hewland, 5 gears. The wheels diameter was 15 inches at the front and 17 at the rear. Chassis was made of aluminum and magnesium; body material was carbon fiber composite. The overall weight was 850 kg. Often, Lancias were as competitive as Porsches in pure speed, but then suffered troubles at longer distances. The last version of LC2 was raced as a factory car in the late '85 and in the early '86; when Lancia Martini abandoned Endurance races, the car was raced by privateers till 1991. The 1985 Spa 1000 kilometers was the only victory of LC2 in a World Championship for Makes race. The car number 5 was driven by Mauro Baldi, Bob Wollek and Riccardo Patrese. La LC2 è la vettura creata dalla Lancia per partecipare alle gare Sport-Prototipo dopo l'entrata in vigore dei regolamenti del Gruppo C. Scese in gara per la prima volta nel 1983. Progettata da Dallara, l'auto aveva un motore Ferrari con testata derivata dalla 288 GTO, ed una gestione elettronica molto sofisticata per l'epoca. Era un 3 litri V8 a 90°, con due turbocompressori che potevano lavorare ad una pressione massima di 3 bar. Distribuzione a 4 valvole per cilindro e doppio albero a camme in testa, raffreddamento a liquido. La potenza massima era 840 CV a 7000 rpm. Cambio Hewland a 5 rapporti. Il diametro dei cerchi era 15 all'anteriore e 17 al posteriore. Il telaio era in alluminio e magnesio; carrozzeria in fibra di carbonio. Il peso a vuoto era 850 kg. Le Lancia impensierirono spesso le Porsche in termini di prestazione pura, ma sulla distanza erano messe fuori causa da problemi di affidabilità. L'ultima versione della LC2 fu portata in gara in forma ufficiale tra l' '85 e l' '86; dopo il ritiro della squadra Lancia Martini, l'auto corse con team privati fino al 1991. La 1000 km di Spa del 1985 rappresentò l'unica vittoria della LC2 nel Campionato Mondiale Marche. A portare l'auto numero 5 al successo furono Mauro Baldi, Bob Wollek e Riccardo Patrese.
De: Slot.it company page
No hay comentarios:
Publicar un comentario